RAV090 tenttikysymykset

Lipidi-wiki

Loikkaa: valikkoon, hakuun

Tenttikysymykset 6.3.2014

1. Kerro mitä tarkoitetaan terveyden edistämisen ekologisella mallilla. Anna esimerkki sen käyttämisestä terveellisen ruokailun edistämisessä. (3p)

2a. Mihin ravitsemussuosituksia voidaan käyttää, ts. miksi niitä laaditaan? (1,5p)

2b. Miten vitamiinien ja kivennäisaineiden saantisuosituksissa ja niitä määritettäessä keskimääräinen tarve (average requirement) ja suositus (recommendation) eroavat toisistaan? (1,5p)

3. Syöt aamupalalla jogurtin ja juustovoileivän. Kuvaa, mitä niiden sisältämille proteiineille tapahtuu ruoansulatuskanavassa ja miten ne imeytyvät. (1,5p)

4. Määrittele lyhyesti seuraavat käsitteet:

a) välttämätön ravintoaine (mainitse ainakin kolme esimerkkiä); 0,5 p b) ravintokuitu (mainitse myös esimerkkejä); 0,5 c) keripukki 0,5 p


Tenttikysymykset 14.6.2007

1. Hiilihydraattien pilkkoutuminen ja imeytyminen

2. Miksi jotkin aminohapot ovat ihmiselle välttämättömiä? Miten välttämättömien aminohappojen saanti voidaan turvata erityyppisissä ruokavalioissa?

3. Mitä tehtäviä ruoan sosiaalisilla merkityksillä on yhteisössä? Mainitse myös kolme esimerkkiä.

4. Kaisun painoindeksi on 25.3 kg/m ja Jarmon 33,7 kg/m.

a. Tulkitse tulokset kummankin henkilön kohdalla.

b. Painoindeksin soveltuvuus tutkimuskäyttöön.

c. Painoindeksin soveltuvuus sairastumisriskin arviointiin.

5. Mitkä elintapoihin liittyvät tekijät lisäävät syöpäriskiä? Mihin syöpätyyppeihin nämä riskitekijät erityisesti liittyvät?

Tenttikysymykset 10.12.2013

1. Syöt aamupalalla lautasellisen puuroa ja omenan. Kuvaa, mitä aamiaisen sisältämille hiilihydraateille tapahtuu ruoansulatuskanavassa ja miten ne imeytyvät. (1,5 p)

2. Määrittele lyhyesti seuraavat käsitteet:

a) välttämätön/ehdollisesti välttämätön/ei-välttämätön ravintoaine (0,5 p)

b) hemirauta/ei-hemirauta (0,5 p)

c) kseroftalmia (0,5 p)

3. Minkälaiset ovat uudet D-vitamiinin saantisuositukset? Kuvaile, millä tavoin näihin suosituksiin päädyttiin. (3 p)

4. Kuvaile energianlähteiden käyttöä erilaisissa liikuntasuorituksissa (3,0 p)

-15 minuutin suoritus, jonka aikana vauhti (kuormitus) kasvaa rauhallisesta maksimaaliseen

-120 minuutin rauhallinen suoritus (kävely)

-120 minuutin kuormittava suoritus (reipas juoksu)

Henkilökohtaiset työkalut